#7615: Antara Jamak Taqdim dan Jamak Ta’khir

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Mana satu perlu diutamakan, antara Jamak Taqdim dan Jamak Ta’khir?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Terdapat banyak hadith sahih yang menunjukkan kepada pensyariatan solat jamak  antara dua solat ini iaitu menjamakkan antara solat Zohor dan Asar atau antara solat Maghrib dan Isyak, sama ada jamak taqdim atau jamak ta’khir.

Di antaranya hadith yang disepakati kesahihannya, daripada riwayat Anas bin Malik R.A, beliau berkata:

كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا ارْتَحَلَ قَبْلَ أَنْ تَزِيغَ الشَّمْسُ أَخَّرَ الظُّهْرَ إِلَى وَقْتِ العَصْرِ، ثُمَّ يَجْمَعُ بَيْنَهُمَا، فَإِذَا زَاغَتْ صَلَّى الظُّهْرَ ثُمَّ رَكِبَ

Maksudnya: “Rasulullah SAW apabila bertolak sebelum matahari tergelincir, maka Baginda melewatkan solat Zohor sehingga waktu Asar, kemudian Baginda menjamakkan antara keduanya. Sekiranya matahari telah tergelincir, Baginda mengerjakan solat Zohor, kemudian baru Baginda bertolak.”

Riwayat al-Bukhari (1111)

Dalam riwayat Muslim, riwayat Anas bin Malik R.A ini datang dengan lafaz:

كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَجْمَعَ بَيْنَ الصَّلاَتَيْنِ فِي السَّفَرِ أَخَّرَ الظُّهْرَ حَتَّى يَدْخُلَ أَوَّلُ وَقْتِ الْعَصْرِ ثُمَّ يَجْمَعُ بَيْنَهُمَا

Maksudnya: “Apabila Rasulullah SAW berniat untuk menjamakkan dua solat dalam perjalanan, beliau menangguhkan solat Zohor hingga ke waktu Asar, dan kemudian menjamakkan kedua-duanya.”

Riwayat Muslim (704)

Begitu juga hadith daripada Mu‘az bin Jabal R.A:

أَنَّ النَّبِىَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ فِى غَزْوَةِ تَبُوكَ إِذَا ارْتَحَلَ قَبْلَ أَنْ تَزِيغَ الشَّمْسُ أَخَّرَ الظُّهْرَ حَتَّى يَجْمَعَهَا إِلَى الْعَصْرِ فَيُصَلِّيهِمَا جَمِيعًا وَإِذَا ارْتَحَلَ بَعْدَ زَيْغِ الشَّمْسِ صَلَّى الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ جَمِيعًا ثُمَّ سَارَ وَكَانَ إِذَا ارْتَحَلَ قَبْلَ الْمَغْرِبِ أَخَّرَ الْمَغْرِبَ حَتَّى يُصَلِّيَهَا مَعَ الْعِشَاءِ وَإِذَا ارْتَحَلَ بَعْدَ الْمَغْرِبِ عَجَّلَ الْعِشَاءَ فَصَلاَّهَا مَعَ الْمَغْرِبِ

Maksudnya: Ketika Nabi SAW di peperangan Tabuk, apabila Baginda berangkat pergi sebelum matahari meninggi, Baginda melambatkan solat Zohor hingga menghimpunkannya ke solat Asar lalu Baginda menunaikan kedua-duanya sekali. Dan sebelum meneruskan perjalanan selepas matahari gelincir, Baginda mendirikan solat Zohor dan Asar secara jamak. Kemudian barulah Baginda bertolak pergi. Begitu juga apabila berangkat sebelum waktu Maghrib, Baginda melambatkan solat Maghrib hingga dilakukannya bersama-sama solat Isyak, dan sebelum meneruskan perjalanan selepas waktu Maghrib, Baginda menyegerakan solat Isyak bersama-sama solat Maghrib (secara jamak).

Riwayat Abu Dawud (1220), al-Tirmizi (553) dan Ahmad (22094)

Ini adalah di antara dalil-dalil yang menunjukkan keharusan untuk jamak taqdim dan jamak ta’khir dalam permusafiran.

Adapun menjamakkan solat bagi orang yang bermukim kerana hujan atau sebab lain, terdapat hadith yang disepakati kesahihannya, daripada Ibn ‘Abbas R.Anhuma:

أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَّى بِالمَدِينَةِ سَبْعًا وَثَمَانِيًا: الظُّهْرَ وَالعَصْرَ وَالمَغْرِبَ وَالعِشَاءَ، فَقَالَ أَيُّوبُ: لَعَلَّهُ فِي لَيْلَةٍ مَطِيرَةٍ؟ قَالَ: عَسَى

Maksudnya: “Nabi SAW pernah menunaikan solat tujuh dan lapan rakaat di Madinah; iaitu Zohor, Asar, Maghrib dan Isyak. Lalu Ayyub berkata: ‘Boleh jadi itu dilakukan ketika hujan lebat pada waktu malam?’ Beliau menjawab: ‘Boleh jadi.’

Riwayat al-Bukhari (543)

Selain itu, dalam riwayat yang lain, ia datang dengan lafaz:

جمعَ رسولُ اللَّهِ صلّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ بينَ الظُّهرِ والعَصرِ، وبينَ المغربِ والعِشاءِ بالمدينةِ، من غيرِ خوفٍ ولا مطرٍ، قالَ: فقيلَ لابنِ عبّاسٍ: ما أرادَ بذلِكَ؟ قالَ: أرادَ أن لا يُحْرِجَ أمَّتَهُ

Maksudnya: “Rasulullah SAW telah menjamakkan (menghimpunkan) solat Zohor dan Asar, serta Maghrib dan Isyak di Madinah, bukan kerana takut mahupun hujan. Ibn Abbas R.Anhuma ditanya: ‘Apa tujuan Baginda melakukan perkara itu?’ Beliau menjawab: ‘Baginda ingin agar umatnya tidak menghadapi kesukaran.’

Riwayat Muslim (705); Abu Dawud (1211); al-Nasa’i (602); Ahmad (2557); al-Tirmizi (187) dan lafaz hadith daripada Imam al-Tirmizi.

Menjawab persoalan di atas, mengenai waktu yang diutamakan untuk menjamak solat, para fuqaha berbeza pendapat:

  • Pertama: Mazhab Maliki mengutamakan jamak taqdim berbanding jamak ta’khir, kerana jika uzur tersebut hilang dalam waktu solat kedua, maka wajib baginya mengulangi solat tersebut.

Imam Mayarah al-Maliki menyebut dalam kitab al-Durr al-Thamin: “Adapun jamak kerana sakit, Imam Malik berkata: ‘Jika seseorang yang sakit takut akan kehilangan akalnya, dia boleh menjamak antara Zohor dan Asar apabila matahari tergelincir (masuk waktu Zohor), bukan sebelum itu, dan antara Maghrib dan Isyak ketika masuk waktu Maghrib’.” (Lihat al-Durr al-Thamin, hlm. 296)

  • Kedua: Bagi mazhab Hanbali, mereka berpendapat bahawa yang terbaik dalam situasi jamak adalah melaksanakan yang paling memudahkan bagi mendirikan solat, sama ada dengan taqdim atau ta’khir, namun jika kedua-dua pilihan itu sama dari segi kemudahan, maka yang lebih baik adalah ta’khir, kecuali dalam keadaan jamak di Arafah yang terbaik adalah taqdim, dan di Muzdalifah yang terbaik adalah ta’khir.

Imam al-Buhuti al-Hanbali berkata dalam kitab Daqa’iq Uli al-Nuha: “Yang terbaik bagi mereka yang menjamakkan solat adalah melakukan apa yang lebih memudahkan dirinya, sama ada dengan mengakhirkan Zohor ke waktu Asar, atau Maghrib ke Isyak, atau dengan mendahulukan Asar ke waktu Zohor, atau Isyak ke waktu Maghrib; berdasarkan hadith Mu‘az yang telah disebutkan, kecuali dalam keadaan jamak di Arafah dan Muzdalifah, jika tiada perbezaan dalam kemudahan, maka yang terbaik di Arafah adalah taqdim, dan di Muzdalifah adalah ta’khir, berdasarkan amalan Rasulullah SAW di keduanya. Jika kedua-duanya sama dalam kemudahan (taqdim dan ta’khir), maka ta’khir adalah yang terbaik kerana ia lebih berhati-hati dan untuk menghindari khilaf, kecuali dalam jamak di Arafah yang tetap lebih baik untuk dilakukan dengan taqdim, mengikut amalan Rasulullah SAW.”  (Lihat Daqa’iq Uli al-Nuha, 1/299)

Kami akhiri dengan doa:

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ

Maksudnya: “Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.