Soalan:
Assalamualaikum Dato’ Seri. Boleh jelaskan berkenaan pembahagian kufur?
Jawapan:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.
Kufur terbahagi kepada beberapa jenis mengikut pembahagian para ulama. Di antaranya, ada yang membahagikannya kepada dua jenis. Kufur yang pertama, kufur asghar yang bermaksud perbuatan yang tidak menyebabkan seseorang yang melakukannya terkeluar daripada Islam, tetapi hanya dikira melanggar hukum syarak. Terdapat riwayat daripada Abu Hurairah R.A bahawa Rasulullah SAW bersabda:
مَنْ أَتَى حَائِضًا أَوْ امْرَأَةً فِي دُبُرِهَا أَوْ كَاهِنًا فَقَدْ كَفَرَ بِمَا أُنْزِلَ عَلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Maksudnya: “Sesiapa yang menyetubuhi wanita yang sedang haid ataupun menyetubuhi wanita di saluran duburnya ataupun mendatangi tukang tenung nasib dan mempercayainya, sesungguhnya dia telah kufur dengan apa yang diturunkan ke atas Muhammad SAW.”
Riwayat Ahmad (9290)
Kufur yang kedua, kufur akbar iaitu perbuatan yang menyebabkan seseorang yang melakukannya murtad dan dimasukkan ke dalam neraka. (Lihat Musnad al-Imam Ahmad bin Hanbal, 15/164; Tafsir al-Bayan, 1/166-167)
Bahkan ada ulama yang membahagikan kufur kepada lima jenis iaitu:
- Kufur dalam bentuk pendustaan dan pengingkaran
Ini meliputi semua yang mendustakan para rasul dalam hati, yang merupakan hakikat penafian.
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ ۗ
Maksudnya: “Dan siapakah lagi yang lebih aniaya dari orang yang mengada-adakan perkara-perkara yang dusta terhadap Allah, atau yang mendustakan ayat-ayat keteranganNya?”
(Surah al-An‘am: 21)
Al-Baidhawi ketika menafsirkan ayat ini beliau menyatakan bahawa: Iaitu mereka mengatakan : Para malaikat itu adalah anak-anak perempuan Allah dan mereka pemberi manfaat kepada kita di sisi Allah SWT. Mereka mendustakan ayat-ayat-Nya seolah-olah mereka mendustakan Al-Quran dan mukjizat-mukjizat-Nya, dan mereka menyebutnya sebagai sihir. (Lihat Anwar al-Tanzil wa Asrar al-Ta’wil, 2/157)
Bagi sesiapa yang mendustakan rasul secara terang-terangan, sedangkan dia mengetahui kebenaran mereka dalam hati, maka ini merupakan pengingkaran yang nyata, keadaan ini berlaku pada kebanyakan orang yang mendustakan rasul-rasul, terutamanya yang telah menyaksikan tanda-tanda para nabi. Allah SWT berfirman tentang Fir’aun dan pengikut-pengikutnya :
وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا
Maksudnya: “Dan mereka mengingkarinya secara zalim dan sombong angkuh sedang hati mereka meyakini kebenarannya.”
(Surah al-Naml: 14)
Allah berfirman tentang Musyrikin Makkah:
فَإِنَّهُمْ لَا يُكَذِّبُونَكَ وَلَٰكِنَّ الظَّالِمِينَ بِآيَاتِ اللَّهِ يَجْحَدُونَ
Maksudnya: “Kerana sebenarnya mereka bukan mendustakanmu, tetapi orang-orang yang zalim itu mengingkari ayat-ayat keterangan Allah (disebabkan kedegilan mereka semata-mata).”
(Surah al-An‘am: 33)
Al-Sa‘di menyatakan bahawa: Mereka tidak mendustakan kamu (wahai Muhammad), kerana mereka mengetahui kebenaranmu, kedatanganmu, kepergianmu, dan segala keadaanmu, sehingga sebelum kenabian, mereka menyebutmu sebagai Al-Amin. Tetapi orang-orang yang zalim itu mendustakan ayat-ayat Allah yang mana Allah jadikannya di tangan Allah. (Lihat Taisir al-Karim al-Rahman, hlm.254)
- Kufur keangkuhan dan kesombongan
Ini berlaku apabila seseorang mengetahui kebenaran tetapi bersikap sombong dan menolak untuk tunduk serta patuh. Ini adalah contoh kufur Iblis:
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ
Maksudnya: “Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada malaikat: ‘Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam.’ Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; ia enggan dan takbur.”
(Surah al-Baqarah: 34)
Abu Bakar al-Jazair dalam tafsirnya menyatakan bahawa: “Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada malaikat: ‘Sujudlah kamu kepada Adam…’ iaitu dengan sujud penghormatan dan pemuliaan, maka mereka bersujud, kecuali Iblis yang menyombongkan diri dan enggan sujud, di mana perintah untuk bersujud merupakan ketaatan kepada Allah dan penghormatan kepada Adam. Yang demikian kerana sikapnya yang takabur dan dengki terhadap kemuliaan Adam. Disebabkan penderhakaan mereka terhadap Allah SWT maka jadilah mereka dari golongan kafir yang fasik yang melanggar perintah Allah. Oleh yang demikian, perbuatan tersebut menyebabkan pengusiran dan kemurkaan terhadapnya.” (Lihat Aisar al-Tafasir, 1/44 )
- Kufur keraguan
Ia bercanggah dengan pengakuan dan keyakinan. Jenis ini adalah seperti kufurnya pemilik kebun sebagaimana yang disebutkan dalam firman Allah SWT:
وَدَخَلَ جَنَّتَهُ وَهُوَ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ قَالَ مَا أَظُنُّ أَن تَبِيدَ هَٰذِهِ أَبَدًا
Maksudnya: “Dan ia pun masuk ke kebunnya (bersama-sama rakannya), sedang ia berlaku zalim kepada dirinya sendiri (dengan sebab kufurnya), sambil ia berkata: ‘Aku tidak fikir, kebun ini akan binasa selama-lamanya’.”
(Surah al-Kahf: 35)
Muhammad Amin al-Syanqiti dalam tafsirnya menyatakan bahawa: Allah SWT telah menyebutkan dalam ayat yang mulia tentang lelaki kafir yang zalim kepada dirinya sendiri, yang diumpamakan dengan lelaki mukmin dalam ayat-ayat ini kepada pemimpin-pemimpin orang kafir yang membanggakan kekayaan dan kekuasaan mereka atas orang-orang Muslim yang lemah dan miskin, seperti yang telah disebutkan bahwa dia memasuki kebunnya dalam keadaan dia menzalimi dirinya sendiri, dan dia berkata: Dia tidak menyangka bahawa kebunnya akan binasa atau musnah kerana dia melihat keindahan dan kesegaran kebun tersebut. Dia berkata: dia tidak menyangka bahawa hari kiamat itu akan berlaku, dan jika ditakdirkan untuk bangkit semula dan dikembalikan kepada Tuhannya, dia pasti akan mendapati di sisi-Nya yang lebih baik daripada kebun yang diberikan kepadanya di dunia.
Ayat mulia ini menyiratkan kejahilan orang kafir dan keangkuhan mereka dengan kesenangan hidup dunia, serta anggapan mereka bahawa akhirat seperti dunia ini, di mana mereka akan diberi nikmat kekayaan dan keturunan seperti yang telah diberikan kepada mereka di dunia. Hal ini dijelaskan secara terperinci dalam ayat-ayat lain. (Lihat Adwa’ al-Bayan fi Idah al-Quran bi al-Quran, 3/273 )
Allah telah menjadikan keraguan, iaitu sangkaan dan keraguan, sebagai sebahagian daripada kufur yang menyebabkan seseorang masuk neraka. Firman Allah SWT:
أَلْقِيَا فِي جَهَنَّمَ كُلَّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ ﴿٢٤﴾ مَّنَّاعٍ لِّلْخَيْرِ مُعْتَدٍ مُّرِيبٍ ﴿٢٥﴾
Maksudnya: “(Setelah tiap-tiap orang dibicarakan, Allah berfirman kepada kedua malaikat yang menjadi pembawa dan saksi itu): ‘Humbankanlah oleh kamu berdua, ke dalam neraka Jahannam tiap-tiap orang yang tetap degil dalam kekufurannya; Yang sering menghalangi jenis kebajikan, yang melanggar hukum ugama, lagi yang meragukan kebenaran’.”
(Surah Qaf: 24-25)
Begitu juga firman Allah SWT:
وَحِيلَ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ مَا يَشْتَهُونَ كَمَا فُعِلَ بِأَشْيَاعِهِم مِّن قَبْلُ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا فِي شَكٍّ مُّرِيبٍ
Maksudnya: “Dan disekatlah di antara mereka dengan (iman) yang mereka ingini, sebagaimana yang telah dilakukan kepada orang-orang yang sama keadaannya dengan mereka pada masa yang lalu; sesungguhnya mereka dahulu berada dalam keadaan syak yang meragukan.”
(Surah Saba’: 54)
- Kufur penolakan
Ini merujuk kepada seseorang yang menolak kebenaran tanpa mendengarnya atau menerimanya. Firman Allah SWT:
وَالَّذِينَ كَفَرُوا عَمَّا أُنذِرُوا مُعْرِضُونَ
Maksudnya: “Dan orang-orang yang kafir berpaling dari menerima peringatan yang diberikan kepada mereka mengenainya.”
(Surah al-Ahqaf: 3)
Al-Sam‘ani menyatakan bahawa: Iaitu orang-orang yang berpaling seperti berpalingnya golongan pendusta yang ingkar. (Lihat Tafsir al-Sam‘ani, 5/148)
Firman Allah SWT:
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا ۚ إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنتَقِمُونَ
Maksudnya: “Dan demi sesungguhnya! Kami telah memberi kepada Nabi Musa Kitab Taurat (sebagaimana Kami berikan Al-Quran kepadamu wahai Muhammad), maka janganlah engkau ragu-ragu menyambut dan menerimanya; dan Kami jadikan Kitab Taurat itu hidayah petunjuk bagi kaum Bani Israil.”
(Surah al-Sajdah: 22)
Fakhru al-Din al-Razi menafsirkan ayat ini dengan menyatakan bahawa: Kami pasti akan memberi mereka merasai azab, dan mereka tidak akan kembali kepada kebenaran. Pertamanya mereka telah diberi peringatan dengan tanda-tanda nikmat Allah, dan kemudian yang keduanya mereka dikenakan azab sebagai balasan, tetapi mereka tetap tidak beriman. Maka tidak ada yang lebih zalim dari mereka; Ini kerana sesungguhnya orang yang kufur kepada Allah adalah zalim. Sesungguhnya Allah Maha Melihat, tidak memerlukan penerang kepada yang batin untuk menyaksikannya, Dialah saksi atas segala sesuatu. (Lihat Mafatih al-Ghaib, 25/149 )
- Kufur Nifaq
Ia adalah apabila seseorang menzahirkan keimanan tetapi menyembunyikan kekufuran. Firman Allah SWT:
إِذَا جَاءَكَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ ﴿١﴾ اتَّخَذُوا أَيْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿٢﴾ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا فَطُبِعَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا يَفْقَهُونَ ﴿٣﴾
Maksudnya: “Apabila orang-orang munafik datang kepadamu (wahai Muhammad), mereka berkata: ‘Kami mengakui bahawa sesungguhnya engkau – sebenar-benarnya Rasul Allah.’ Dan Allah sememangnya mengetahui bahawa engkau ialah RasulNya, serta Allah menyaksikan bahawa sesungguhnya pengakuan mereka adalah dusta. Mereka menjadikan sumpahnya (atau akuannya) sebagai perisai (untuk menyelamatkan dirinya dan harta bendanya daripada dibunuh atau dirampas), lalu mereka menghalang (dirinya dan orang lain) dari menurut jalan Allah. Sesungguhnya amatlah buruk apa yang mereka telah kerjakan. (Perbuatan buruk) yang demikian kerana mereka mengaku beriman (di hadapan orang-orang Islam) kemudian mereka tetap kafir sesama sendiri, maka dengan sebab itu dimeteraikan atas hati mereka; lalu mereka tidak dapat memahami (yang mana benar dan yang mana salah).”
(Surah al-Munafiqun: 1-3)
Pembahagian-pembahagian kufur ini kami nukilkan daripada kitab Usul Masa’il ‘Aqidah ‘Inda al-Salaf wa ‘Inda al-Mubtadi‘ah (2/47-48), dengan sedikit olahan dan penambahan daripada kami.
Kami akhiri dengan doa:
يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ، ثَبِّتْ قُلُوْبَنَا عَلَى دِينِكَ
Maksudnya: “Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hati kami di atas agama-Mu.”