#4607: Selipar Rasulullah SAW

Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Boleh terangkan kepada kami  bagaimana bentuk selipar Rasulullah SAW?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Maksud selipar ialah apa yang dipakai di kaki dan ia sifatnya lebih umum daripada khuf. Menjawab persoalan di atas, sebuah hadith daripada Qatadah, katanya: Aku bertanya kepada Anas bin Malik:

 كَيْفَ كَانَ نَعْلُ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ؟ قَالَ : لَهُمَا قِبَالاَنِ.

Maksudnya: “Bagaimana sifat selipar Rasulullah SAW? Jawabnya di hadapannya terdpat dua tali.”

Riwayat al-Tirmizi (1772)

Zaman moden sekarang ini, ia juga dipanggil sebagai sandal yang berbeza dengan sifat kasut yang menutupi kaki.

Dan kalimah Qibalani ialah tali yang berada di hadapan selipar sama ada benang atau lainnya. Di mana dihadapannya pula disarung di antara dua jari kaki.

Berdasarkan hadits di atas juga menunjukkan betapa lobanya para tabiin untuk mengenali sifat selipar Nabi SAW untuk mengikutinya sehingga adat yang mulianya  yang tiada kena mengena dengan halal dan haram cuba diikuti.

Tali di tengah itu berada di antara ibu jari kaki dan jari sebelahnya. Itulah bentuk dan sifat sandal atau selipar Rasulullah SAW. Kami kemukakan di sini sebuah hadith yang lain, yang menerangkannya.

Daripada Ibn Abbas, katanya:

 كَانَ لِنَعْلِ النَّبِيِّ صَلَّى الله عَليْهِ وسَلَّمَ قِبَالاَنِ مَثْنِيٌّ شِرَاكُهُمَا.

Maksudnya: “Adalah bagi selipar Rasulullah SAW itu dua tali pada sebelah hadapannya.”

Riwayat Ibn Majah (3614)

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ مِنَ الخَيْرِ كُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ ، مَا عَلِمْنَا مِنْهُ وَمَا لَمْ نَعْلَمْ ، وَنَعُوْذُ بِكَ مِنَ الشَّرِّ كُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ ، مَا عَلِمْنَا مِنْهُ وَمَا لَمْ نَعْلَمْ ، اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِ مَا سَأَلَكَ عَبْدُكَ وَنَبِيُّكَ ، وَنَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذَ بِهِ عَبْدُكَ وَنَبِيُّكَ ، اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ الجَنَّةَ وَمَا قرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَولٍ أَوْ عَمَلٍ ، وَنَعُوْذُ بِكَ مِنَ النَّارِ وَمَا قَرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَوْلٍ أَوْ عَمَلٍ ، وَنَسْأَلُكَ أَنْ تَجْعَلَ كُلَّ قَضَاءٍ قَضَيْتَهُ لَنَا خَيْرًا

Maksudnya: “Ya Allah, kami memohon kepada-Mu semua kebaikan yang disegerakan mahupun yang ditunda, serta apa yang kami ketahui mahupun tidak kami ketahui. Kami berlindung kepada-Mu daripada semua keburukan, baik yang disegerakan mahupun yang ditunda, serta yang kami ketahui mahupun yang tidak kami ketahui. Ya Allah, sungguh kami memohon kepada-Mu dari kebaikan apa yang diminta oleh hamba dan Nabi-Mu Muhammad SAW kepada-Mu dan kami berlindung kepada-Mu dari apa yang diminta perlindungan oleh hamba dan nabi-Mu. Ya Allah, kami memohon kepada-Mu syurga dan apa yang mendekatkan kepadanya baik berupa ucapan mahupun perbuatan. Dan kami berlindung kepada-Mu dari neraka dan apa yang mendekatkan kepadanya baik berupa ucapan atau perbuatan. Dan kami memohon kepada-Mu semua takdir yang Engkau tentukan baik untuk kami.”