Soalan:
Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Benarkah terdapat dalam peristiwa Isra Mikraj, Nabi melihat golongan yang menyiat dan memakan kulitnya sendiri? Dan apa status hadisnya?
Jawapan:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.
Daripada Abu Sa‘id al-Khudri R.A, Rasulullah SAW menceritakan berkenaan peristiwa Isra’nya:
ثُمَّ نَظَرْتُ فإِذَا أنا بِقَوْمٍ يُحْذَى مِنْ جُلُودِهِمْ ويُرَدُّ فِي أفْوَاهِهِمْ، ثُمَّ يُقال: كُلُوا كَمَا أكَلْتُمْ، فإِذَا أكْرَه ما خَلَقَ الله لَهُمْ ذلكَ، قُلْتُ: مَنْ هَؤُلاءِ يا جَبْرَئِيلُ؟ قال: هَؤُلاءِ الهَمَّازُونَ اللَّمازُون الذِينَ يأكُلُونَ لُحُومَ النَّاسِ، ويَقَعُونَ فِي أعْرَاضِهِمْ بالسَّبّ
Maksudnya: “Kemudian aku melihat satu golongan yang disiat kulit mereka dan dimasukkan kulit mereka itu ke dalam mulut mereka. Setelah itu dikatakan: ‘Makanlah seperti mana kamu semua telah makan.’ Aku tidak senang dengan seksaan mereka itu. Aku bertanya: ‘Siapakah mereka ini, wahai Jibril?’ Jibril menjawab: ‘Mereka ialah kaki mengutuk dan mengaibkan orang lain, yang memakan daging manusia dan mencela maruah mereka.’”
Riwayat Ibn Jarir al-Tabari dalam Tafsir al-Tabari (14/436) dan Abd al-Razzaq al-San‘ani dalam Tafsir ‘Abd al-Razzaq (2/283).
Syeikh al-Albani dalam Silsilah al-Ahadith al-Dha‘ifah (11/809) menilainya sebagai dha‘if jiddan (tersangat lemah). Menurutnya lagi, ia telah diriwayatkan oleh Ibn Jarir dalam tafsirnya (4/184) daripada jalur Abu Harun al-‘Abdi, daripada Abu Sa‘id al-Khudri. Abu Harun ini, namanya ialah ‘Imarah bin Juwain dan dia adalah seorang matruk (yang ditinggalkan riwayatnya), dan ada juga yang menilainya sebagai pendusta. Namun, hadith ini juga turut disandarkan oleh al-Suyuti kepada Ibn Abi Hatim. Akan tetapi sanadnya daripada jalur ini juga adalah lemah sebagaimana yang dapat dilihat dalam Tafsir Ibn Kathir (1/456) dan ia merupakan potongan daripada hadith yang panjang berkenaan peristiwa Isra’ dan Mi‘raj; yang juga diriwayatkan oleh Ibn Jarir dalam tafsirnya (15/10-12) dan al-Baihaqi dalam al-Dala’il (2/136-142) daripada jalur Abu Harun sebagaimana yang telah disebutkan (berkenaan statusnya). Selain itu, Ibn Kathir juga turut menyebutnya dalam tafsirnya melalui jalur itu dan berkata, ia telah dinilai dha‘if para Imam disebabkan oleh gharabah (keganjilan) dan nakarah yang terdapat di dalam hadith tersebut.
Kami akhiri dengan doa:
اللَّهُمَّ جَنِّبْنَا مُنْكَرَاتِ الأَخْلاَقِ ، وَالأَهْوَاءِ ، وَالأَسْوَاءِ وَالأَدْوَاءِ
Maksudnya: “Ya Allah, jauhkanlah kami daripada akhlak yang mungkar, hawa nafsu, juga dari segala keburukan serta dari penyakit-penyakit yang membawa kepada kebinasaan.”