#5207: Intipati Surah al-Kahfi

Soalan:

Assalamualaikum w.b.t Dato’ Seri. Boleh terangkan kepada kami, apa intipati yang terdapat dalam surah al-Kahfi?

Jawapan:

Waalaikumussalam w.b.t

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.

Antara kandungan surah al-Kahfi adalah:

  • Gambaran tentang al-Quran, bahawa ia adalah kitab yang benar, tidak ada kelemahan (kecacatan) di dalamnya. Al-Quran datang untuk memberikan berita gembira dan peringatan.
  • Apa yang ada di muka bumi ini adalah merupakan perhiasan baginya. Allah SWT telah menciptakan setiap kejadian bagi menguji manusia dan melihat bagaimana manusia memanfaatkannya.
  • Apa yang terjadi dalam kisah Ashab al-Kahfi (penghuni gua) tidaklah besar jika dibandingkan dengan apa yang ada dalam setiap kerajaan langit dan bumi.
  • Keterangan tentang seksaan dan hukuman yang diterima oleh orang kafir pada hari Kiamat nanti.
  • Perumpamaan yang jelas tentang keadaan kaum mukminin yang fakir dan kaum musyrikin yang kaya.
  • Catatan amal seseorang akan diperlihatkan pada hari akhirat nanti, dan akan bertempiaranlah orang yang derhaka kepada Allah SWT.
  • Kisah permusuhan antara Iblis dengan Nabi Adam AS dan anak-anaknya.
  • Kisah Nabi Nabi Musa A.S dan Khidir A.S.
  • Kisah Zulqarnain dengan tembok Ya’juj dan Ma’juj, dan kisah bagaimana Zulqarnain membina tembok untuk menghalang Ya’juj dan Ma’juj melakukan kerosakan dunia.
  • Gambaran tentang amalan musyrik adalah sesat dan akan sia-sia di akhirat kelak.
  • Nikmat kesenangan yang akan diperoleh oleh orang yang beriman di akhirat kelak.
  • Ilmu Allah SWT tidak akan habis. (Lihat Tafsir al-Maraghi, 8/4196)

Oleh kerana itulah, surah al-Kahfi mempunyai keistimewaan tersendiri. Antaranya daripada Abu al-Darda’ R.A bahawasanya Rasulullah SAW bersabda:

مَنْ حَفِظَ عَشْرَ آيَاتٍ مِنْ أَوَّلِ سُورَةِ الْكَهْفِ عُصِمَ مِنَ الدَّجَّالِ

Maksudnya: “Sesiapa yang menghafal sepuluh ayat daripada awal Surah al-Kahfi, dia akan dilindungi daripada Dajjal.”

Riwayat Muslim (809)

Riwayat-riwayat daripada sahabat R.Anhum juga menunjukkan bahawa mereka mengenali surah ini dengan nama ‘al-Kahfi’. Antaranya riwayat daripada Ibn Mas‘ud R.A, seperti yang disebutkan di dalam Surah al-Isra’ sebelum ini. Begitu juga dengan sebuah riwayat daripada al-Bara’ bin ‘Azib R.A, bahawa beliau berkata:

كَانَ رَجُلٌ يَقْرَأُ سُورَةَ الكَهْفِ، وَإِلَى جَانِبِهِ حِصَانٌ مَرْبُوطٌ بِشَطَنَيْنِ، فَتَغَشَّتْهُ سَحَابَةٌ، فَجَعَلَتْ تَدْنُو وَتَدْنُو وَجَعَلَ فَرَسُهُ يَنْفِرُ، فَلَمَّا أَصْبَحَ أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرَ ذَلِكَ لَهُ فَقَالَ: تِلْكَ السَّكِينَةُ تَنَزَّلَتْ بِالقُرْآنِ

Maksudnya:Ketika seorang lelaki sedang membaca Surah al-Kahfi dan di sisinya ada seekor kuda yang terikat dengan dua tali, sekumpulan awan tiba-tiba menaunginya sedikit demi sedikit, lalu ia semakin dekat dan bertambah dekat, sehingga menyebabkan kudanya lari. Apabila tiba waktu pagi, dia bertemu Rasulullah SAW, lantas menceritakan perkara itu. Lalu Rasulullah SAW bersabda: “Itulah ketenangan yang turun dengan al-Quran.”

 Riwayat al-Bukhari (5011)

Bagi mereka yang ingin mendapatkan penerangan yang lebih lanjut, sila rujuk e-Bahth Ilmi kami yang bertajuk: Menelusuri Kisah Ashab al-Kahfi di dalam apps kami, al-Inarah.

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا عَبِيْدُكَ، وَبَنُوْ عَبِيْدِكَ، وَبَنُوْ إِمَائِكَ، نَوَاصِينَا بِيَدِكَ، مَاضٍ فِيْنَا حُكْمُكَ، عَدْلٌ فِيْنَا قَضَاؤُكَ، نَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ، أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِي كِتَابِكَ، أَوْ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِي عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ، أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيعَ قُلُوْبِنَا، وَنُورَ صُدُوْرِنَا، وَجِلَاءَ أَحْزَانِنَا، وَذَهَابَ هُمُوْمِنَا.

Maksudnya: “Ya Allah, sesungguhnya kami adalah hamba-Mu, anak kepada hamba-Mu, anak kepada hamba perempuan-Mu, ubun-ubun kami di tangan-Mu, telah berlalunya keputusan-Mu, Engkau telah berlaku adil ke atas kami dalam keputusan-Mu. Kami memohon kepada-Mu dengan setiap nama yang Engkau berikan pada diri-Mu, atau yang telah Engkau ajarkan kepada salah satu makhluk ciptaan-Mu, atau yang telah Engkau turunkan dalam kitab-Mu, atau yang telah Engkau rahsiakan dalam ilmu ghaib-Mu, untuk menjadikan al-Quran sebagai penyejuk hati kami, cahaya di dada kami, penghilang kesedihan kami, penghapus kesusahan kami.”